Als het beeld tijdens je videogesprek hapert of de beeldkwaliteit anderszins niet goed is, kan dat verschillende oorzaken hebben.
Soms kan het zijn dat tijdens een beeldbelsessie het beeld van jezelf of de ontvangende partij(en) hangt, de geluidskwaliteit slecht is, of de verbinding uit zichzelf verbreekt. Dit kan verschillende oorzaken hebben. De meest voorkomende is de netwerkverbinding tussen jou en de andere deelnemer van het gesprek. Via onderstaande test kun je vaststellen of dit bij jou ook het geval is. Door de test ook door de andere deelnemer te laten uitvoeren, heb je een overzicht van de totale kwaliteit van de verbinding.
Update
Controleer of er updates zijn voor uw apparaat. Hier kunt u meer informatie vinden over hoe dit te controleren: klik hier
Verouderd apparaat
Videobellen werkt het beste op nieuwere computers, smartphones en tablets. Deze beschikken over de juiste hardware om grote hoeveelheden data soepel te zenden en te ontvangen.
Headset
Het geluid tijdens videobellen is veel beter er een headset wordt gebruikt. Dit voorkomt een echo en het geluid is beter van kwaliteit.
Trage internetverbinding
Het kan ook liggen aan je internetverbinding. Een goede verbinding is essentieel voor goede kwaliteit. Snelle en stabiele Wifi is belangrijk.
De snelheid kan eenvoudig gecontroleerd worden via http://fast.com of https://kpn-itns.speedtestcustom.com/ . Er is minimaal 10/1 Mbit nodig voor videobellen. Ping tijden lager dan 50ms zorgen voor betere kwaliteit.
Mogelijke oplossingen verbindingsproblemen
- Bij gebruik van Wifi, probeer dan dichter bij je Wifi-punt te gaan zitten.
- Sluit je computer middels een UTP-netwerkkabel aan.
- Controleer of je niet via een zogenaamde VPN-verbinding verbonden met bijvoorbeeld de kantooromgeving van je werk, verbreek deze dan.
Geen van bovenstaande?
Via deze website kunt u testen of uw apparatuur en verbinding geschikt zijn voor videobellen: https://test.webrtc.org/
Indien geen van bovenstaande punten een probleem zou moeten vormen maar de kwaliteit van je videogesprek toch niet naar wens is, neem dan contact met onze helpdesk zodat we je mogelijk verder kunnen assisteren. Vermeld in ieder geval:
- Met wat voor apparaat je videogesprekken voert
- Wat je geteste aantal Mbps is
- Wat is de Ping tijd
- Met hoeveel deelnemers je aan het videobellen bent