1. Home
  2. Remote Access Token
  3. Remote Access storing met RDP linkjes, 12 april 2021

Remote Access storing met RDP linkjes, 12 april 2021

Sinds 12 april 2021 was er helaas sprake van een storing op het Remote Access platform, bij het gebruik van RDP linkjes (Terminal Sessions).
Het installeren van de benodigde Pulse Application Launcher, dat automatisch wordt gestart na het aanklikken van een RDP link op het portaal, werkte niet meer goed vanwege een certificaat probleem.

De leverancier van het systeem heeft hiervoor een update gemaakt die het probleem aan de serverzijde oplost. Maar op uw eigen PC is ook nog een kleine opschoon actie nodig.

Daarvoor is nu een script gemaakt waarmee alle Pulse Secure onderdelen die al op uw PC geïnstalleerd zijn, weer worden verwijderd. Dat script zit in het bestandje PulseFix dat als bijlage onder dit artikel staat.
Na het uitvoeren van dit script kunnen vervolgens de nieuwe Pulse onderdelen weer geïnstalleerd worden, waarmee uw linkjes weer werken.
(Het installeren van de nieuwe Pulse onderdelen gebeurt gewoon weer automatisch wanneer u weer op uw RDP linkje klikt, in het Remote Access portaal)

NB. Het script dient op uw PC te worden uitgevoerd als Administrator. Dat kunt u als volgt doen:

  1. Download het bestandje PulseFix, dat als bijlage onder dit artikel staat.
  2. Open de Download map op uw computer. Dat kan bij veel webbrowsers direct als de download compleet is door erop te klikken en te kiezen voor ‘Weergeven in map’ of ‘Bestand weergeven’.
    Als u die optie niet ziet, kunt u ook via de ‘Windows Verkenner’ of ‘Deze Computer’ naar de map ‘Downloads’ in uw mappenlijst.
  3. Klik het bestand PulseFix met de rechter muisknop aan, en klik op ‘Als Administrator uitvoeren’
  4. Volg de aangegeven stappen

Afhankelijk van uw Windows versie, en welke voorgaande versies van Pulse nog op uw PC geïnstalleerd zijn, kan het zijn dat Windows verschillende waarschuwingen geeft dat het systeem beschermd wordt en het script een risico is, als u klikt op de link ‘Meer informatie’ in zo’n melding dan krijgt u een mogelijkheid om het alsnog uit te voeren.
Verder kunt u gewoon akkoord geven of op ‘doorgaan’ klikken als zoiets voorbij komt.

Mocht dit script het probleem nog niet oplossen, dan staan er waarschijnlijk toch nog meerdere oude versie van Pulse op uw PC.
Deze dienen dan handmatig via het Windows Configuratiescherm te worden verwijderd.
Dat werkt als volgt:

  1. Open het Windows Start menu en type in het zoekveld ‘Configuratiescherm’
  2. Open het Configuratiescherm uit het zoekresultaat
  3. Klik op ‘Een programma verwijderen’ onder ‘Programma’s’
  4. Verwijder alle ‘Pulse Secure’ en ‘Pulse Application Launcher’ onderdelen één voor één door ze te selecteren en dan bovenaan de programmalijst op ‘Verwijderen’ te klikken.

Nadat u het script heeft uitgevoerd, of handmatig alle Pulse onderdelen heeft verwijderd, kunt u opnieuw inloggen op het Remote Access portaal.
Wanneer u vervolgens uw RDP linkje aanklikt, zullen de nodige onderdelen opnieuw worden geïnstalleerd. Ook daarbij kunnen de gebruikelijke waarschuwingen voorbij komen.

Zodra de nieuwe installatie klaar is, zou uw RDP link weer moeten werken.

Technische achtergrond informatie en oplossing vanuit de leverancier Pulse Secure zijn beschikbaar op https://kb.pulsesecure.net/articles/Pulse_Secure_Article/KB44781

Afdrukken

Artikel bijlagen

Gerelateerde artikelen

Antwoord niet gevonden?
Klik op onderstaande link om u vraag aan de helpdesk te stellen
Stel uw vraag